Trei persoane fascinante sunt astazi Vocile Clujului. Fost ziarist si actualmente PR, Marian Hurducas, seful unei agentii de turism, Traian Almasan, dar si o stewardesa- Cristina Maria, ne explica cum vad ei campania electorala. Astazi invatam din campania ”Prezidentiale 2014 vazute de la Cluj”  cat de diferit gandesc oamenii din noua generatie. Toate cele trei persoane nominalizate la titlul de Vocile Clujului vorbesc liber, deschis si au argumente pentru ideile lor. Votul este cel care face diferenta asa ca ar trebui sa mergeti si voi la vot.

 

Marian Hurducas este un fost ziarist si fondatorul agentiei de Necktie Agency. O persoana open-minded despre care veti auzi multe in viitor pentru ca are ceva de spus. Si le spune si bine. Nu degeaba a fost nominalizat la ”Vocile Clujului.” Chiar el ne-a recunoscut ca l-a luat valul cand a vorbit despre campanie:). O sa vedeti de ce mai jos:

marian hurducas

De când am ieșit din presă m-am detașat ușor de subiectele politice, dar asta nu însemnă că mă feresc întru totul de ele. Nu mai sunt la fel de informat ca atunci, dar acum privesc totul din altă perspectivă. Dacă înainte făceam tot posibilul să traduc audienței ce a vrut să zică X, acum încerc să mă raportez la consumator, la cel care e atins de mesajele unui candidat, să-mi dau seama de elementele la care reacționează, spre exemplu, omul simplu, de la sat.

Din fericire pentru mine, am avut șansa să prind câteva campanii din poziția de jurnalist, și cunosc destul de bine ce înseamnă un joc politic, iar acum când mă uit modul în care candidații la președinție comunică, automat fac legătura cu jocurile din spatele cortinei, ca să înțeleg cât mai bine momentul, fenomenul, decizia. Aș vrea ca toată lumea să-și pună întrebări ca mine sau colegii mei din agenție, să caute răspunsul veșnicului “de ce?”, dar din păcate nu se prea întâmplă. Oamenii din jurul nostru reacționează ca Zdreanță, înghit oul fiebinte pe nerăsuflate. Și apoi se plâng că s-au ars.

În mod particular, această campanie electorală mi se pare furtuna politică perfectă. Candidații sunt atât de diverși, se adresează unor publicuri atât diferite, încât e imposibil să nu dai peste cineva care să nu aibă măcar o simpatie politică sau o părere. Ceea ce e foarte bine din punctul meu de vedere și mă aștept, tocmai din acest motiv, să avem o prezență mare la vot.

Pot spune că în sfârșit lucrurile se întâmplă cât de cât în limitele normalului. În momentul ăsta e ușor de observat că există 2 extreme.

Victor Ponta are un staf de campanie care funcționează după reguli militărești, care speculează fiecare moment în care el poate ieși pe plus și care, înainte de toate, își cunoaște foarte bine audiența și nu trage cu gloanțe oarbe. Adică nu face nicio activitate inutilă, vorbește pe limba alegătorilor, le spune despre unire, despre mândria de a fi roman șamd. Campania lui e agresivă și bine concentrată. E pragmatică. Credeți că atacurile către Iohannis au fost pure escapade? Vă amintiți episoadele cu religia lui sau cu faptul că nu are copii. Degeaba s-a dat publicul educat de ceasul morții că sunt atacuri stupide, electoratul lui Victor Ponta a înțeles perfect mesajul: nu e ortodox, nu e familist. Două valori foarte importante pentru români.

Cealaltă extremă e reprezentată de Monica Macovei, care se descurcă mai mult decât decent. Este extrem de vizibilă în online, staful ei e tânăr și se folosește acum știe mai bine de fiecare bit pe care îl are la dispoziție, iar publicul ei o susține necondiționat, cum poate. Chiar și cu bani! La mine pe stradă cineva și-a schimbat numele rețelei WI-FI în “Monica Macovei Președinte!”. Spuneți-mi când ați văzut ultima data un astfel de gest pentru un om politic? Oamenii cred în Monica Macovei.

Are mesaje credibile pentru studenți, pentru mămici pentru cei nehotărâți să voteze, per total are foarte multe plusuri, dar din păcate prea puțini sunt cei care vor afla cine este Monica Macovei până la alegeri. Se folosește bine de online, dar cred că se poate folosi mai bine. Are câteva rețele sociale pe care nu le exploatează deloc. Offline-ul, de unde vin cele mai multe voturi, reprezintă în

Acest moment un handicap pentru ea. Cu toate astea, la cum se mișcă, eu cred că poate intra în turul 2. Oricum, a demostrat deja că un candidat independent poate coagula în jurul său o comunitate mare, ceea ce înseamnă că se poate face politică și fără susținerea unui partid.

Dacă ne uităm peste toți, peste cum și ce comunică, putem spune că avem cea mai bună campanie electorală. Câteodată mă simt ca și cum aș urmări Cupa Mondială la Fotbal. Fiecare fază e de văzut, iar dacă ai pierdut vreuna, cauți să vezi reluarea.

Traian Almasan este patronul agentiei de turism  City Tours & Events. El este un fin observator al campaniei electorale, cu toate ca nu urmareste dezbaterile electorale ca mai toti cei chestionati de ziarul nostru.

traian almasan

”Nu am reusit sa urmaresc prea mult campania, doar ceea ce vad pe strada, pe afise si pe pliante… Pentru gustul meu sunt mult prea multe afise peste tot, dar asta nu e ceva neobisnuit pt campaniile electorale”, a declarat Traian Almasan.

Reporter: Te-a convins vreun candidat? Crezi ca aceasta campanie electorala e indreptata spre cetateni?
Traian Almasan: Am drept de vot de aproape zece ani si am invatat sa nu ma mai las asa usor convins de candidati. Am anumite simpatii si pana in ziua scrutinului ma voi decide. Personal, nu particip la intalnirile cu candidatii si nici nu urmaresc dezbaterile (fie ele televizate sau nu), deci poate ca parerea mea nu este chiar elocventa. Ceea ce am impresia insa, este ca multi candidati raspund doar la intrebari care le convin si ataca doar „teme neutre”, ceea ce nu ma apropie pe mine, ca si alegator de ei.

Rep.: Crezi ca este o problema generala in Romania ca votantii sa nu se regaseasca in candidati? Crezi ca un candidat in care sa se gaseasca majoritatea votantilor ar avea sanse daca nu ar fi sustinut de un partid mare?
Traian Almasan: Poate ca este si vina votantilor ca nu se implica mai mult. Nu cred ca un candidat poate ajunge departe fara o anumita sustinere… Nu cunosc date exacte, dar imi pot imagina ca o campanie electorala, cu toate afisele, pancartele, spoturile publicitare etc, costa destul de multi bani. Ori daca nu esti sustinut de un partid sau de o organizatie nu cred ca ai prea multe variante. Dar asta nu este neaparat un lucru rau.
Cred ca un candidat independent, pentru a avea sanse, trebuie sa beneficieze de o anumita notorietate si sa aiba din surse proprii (oricare ar fi alea) un important capital.
Rep.: Nu este un lucru rau ca oamenii neinregimentati politici nu au sanse?
Traian Almasan: Nu, nu este un lucru rau pentru candidati sa fie sustinuti de un partid sau o organizatie.

Cristina Maria, stewardesa de la Vocile Clujului

Cristina Maria este o stewardesa care umbla peste tot in lume. Cu toate ca este originara din Cluj-Napoca, casa ei este urmatoarea destinatie. Calatoreste foarte mult si nu garanteaza ca va avea timp sa mearga la vot, dar asta nu inseamna ca nu s-a documentat pentru acest scrutin. Cu toate acestea, ea este dezamagita ca vede multi oameni dezinformati.

cristina maria

”Pot sa spun ca am auzit foarte multe diferențe de opinie, ceea ce e normal. De asemenea, oameni dezinformati sau cărora pur si simplu nu le pasa. Am observat, in principiu ca toate discuțiile in contradictoriu intre cetățeni vizează, in majoritatea cazurilor, doi candidați anume…eu daca o sa ajung la vot, ceea ce chiar imi doresc, vreau sa cred ca o sa votez omul potrivit. Eu cel putin asa il vad”, marturiseste Cristina Maria.

Rep.: Cum crezi ca ar fi trebuit oamenii sa se informeze pentru aceasta campanie? tu cum te-ai informat?
Cristina Maria: Cred ca in mediul urban exista mijloace suficiente de informare, dar in mediul rural cred ca influența reprezentanților de partid face totul. Persoanele de la tara nu au acces la internet, unii nici la tv…in concluzie ei sunt confuzi si personal cred, ca sunt mult mai usor influentabili. Eu m-am informat in mare parte din mediul virtual, din cauza faptului ca jobul meu nu imi permite sa imi petrec timpul acasa si sa urmăresc campania la tv. De asemenea, am purtat discuții cu membrii partidelor si sustinatorii candidaților si asa am ajuns la o concluzie.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.