PSD a atins coarda sensibilă a ardelenilor, cînd, în momentul în care la șefia Transporturilor  a fost numit clujeanul Ioan Rus, speranța ardelenilor că se va relua proiectul Autostrăzii Transilvania a renăscut. Încurajat de liderii clujeni, Rus a fixat în timp data finalăzării proiectului: anul 2017. Contractele pentru cei 341.44 kilometri de kilometri pentru aproape toate tronsoanele autostrăzii se află abia în faza de alcătuire a documentației sau de atribuire a lucrărilor prin licitație.

La momentul numirii lui Ioan Rus în funcția de ministru al transporturilor, fostul premier Emil Boc declara că are încredere că ministrul desemnat al Transporturilor, Ioan Rus, va relua proiectul Autostrăzii Transilvania. Spre deosebire, rezultatele lui Dan Șova pentru acest proiect au fost “zero barat”, a afirmat Emil Boc. Tot atunci, preşedintele PSD Cluj, Remus Lăpuşan, spunea că numirea lui Ioan Rus ca ministru al Transporturilor va duce la impulsionarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, care se vor desfăşura într-un ritm mai alert, în condiţiile în care acesta este „părintele” proiectului de infrastructură.

În consecință, așa cum toată lumea se aștepta, proaspătul ministru și-a luat proectul în brațe și a declarat presei că Autostrada Transilvania are „un viitor luminos” şi apreciază că finalizarea construcţiei ar putea avea loc în anul 2017.

 

Un proiect păgubos

 

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumită Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român plătind companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

 

Situația lucrărilor la Autostrada Transilvania

 

Din situația lucrărilor la Autostrada Transilvania şi Turda-Sebeş,prezentată mai jos reiese o situație nu tocmai confortabilă: pentru 341,44 de kilometri abia se lucrează la documentația de atribuire sau s-a ajuns la faza de atribuire a lucrărilor

 

Tronsonul Suplacu de Barcău – Borş are o lungime de 60.25 km, valoarea estimată a lucrărilor fiind de 987.099.687 de lei. Procedura a fost publicată în SEAP. Termenul de depunere a ofertelor este  09.07.2014.

 

Tronsonul Mihaieşti – Suplacu de Barcău, subsecţiunile 1 – 5, exceptând Tunelul Meseş, are o lungime de  73.1 km. În prezent IPTANA revizuieşte Studiul de Fezabilitate în vederea lansării achiziţiei contractului de proiectare şi execuţie. Termen – 30.11.2014. Tunelul Meseş, parte a acestui tronson, are o lungime 2.4 km. În prezent se lucrează la documentaţia de atribuire în vederea lansării achiziţiei contractului pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate. Termen –  07.07.2014.

 

Tronsonul Nădăşelu – Mihăieşti are o lungime de 16.5 km, valoare estimată este de 687.513.425. de lei. În prezent se lucrează la documentaţia de atribuire în vederea lansării achiziţiei contractului  de proiectare şi execuţie a autostrăzii. Termen – 04.07.2014.

 

Tronsonul Gilău Nădăşelu are o lungime de 8.7 km, costă 258.199.052 de lei, iar constructor este Asocierea S.C. Spedition UMB S.R.L. – S.C. Tehnostrade S.R.L. Data de începere a lucrărilor a fost 07.04.2014, iar data de finalizare contractualăeste 07.04.2016. Contractul se află în perioada de proiectare. În anul 2014, sunt alocaţi bani de la buget doar pentru proiectare, și anume 7.808.945 de lei. La solicitarea constructorului, se vor aloca atâţia bani cât să acopere lucrările din 2014.

 

Finalizarea tuturor lucrărilor Câmpia Turzii – Gilău, în lungime de 52 de kilometri, inclusiv Pod peste Someş are o valoare estimată la 76.917.479 de lei. În prezent se lucrează la documentaţia de atribuire în vederea lansării achiziţiei contractului de proiectare şi execuţie a lucrărilor ce trebuie finalizate. Termenul fixat este 04.07.2014.

 

Tronsonul Ogra – Câmpia Turzii, loturile 1, 2 şi 3, au o lungime de 37.19 km, valoare lucrărilor fiind estimată la 1.568.543410 de lei. Procedura a fost publicată în SEAP. Termenul de depunere a ofertelor este 11.08.2014.

 

Tronsonul Târgu Mureş – Ogra, loturile 1 şi 2 au o lungime de 19.30 km, valoare estimată a lucrărilor este de 665.671.725 de lei. Documentaţia  de licitaţie a fost transmisă la ANRMAP în data de 24.06.2014, în vederea validări.

 

Autostrada Turda – Sebeş va lega Autostrada Transilvania de coridorul IV. Tronsonul Turda – Sebeş este împărțit în patru loturi. Lotul 1 are o lungime de 17 km, costă 541.739.137,21 lei, iar constructorul este Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pomponio Construcții SRL. Acesta a fost desemnat câştigător în urma reevaluării. De asemena, a fost aprobat Raportul de reevaluare. În data de 27.06.2014 a fost comunicat rezultatul procedurii. După comunicarea rezultatului procedurii, va urma depunerea contestaţiilor, adică încă zece zile. Lotul 2 are o lungime de 24.25 km, costă 460.019.281 de lei, constructorul fiind Asocierea RCM Costruzioni SRL – Imob Lux Construct SRL – Consinit SRL – Societatea de Construcţii Napoca SA – Impresa Ferrara SNC Di Angela & Rosella Ferrara – T Dancor Rom Construct SRL – Shelter Construct SRL – Associazione Cooperativa Muratori & Affini Ravenna SCPA – Schiavo & C SpA – Eurocerad International SRL. Lotul 2 se află în prezent în reevaluare conform, deciziilor CNSC şi Curţii de Apel Bucureşti. Termenul estimativ de finalizare a reevaluarii a fost 07.07.2014. Lotul 3 are o lungime de 12.45 km, costă 420.511.921 delei, constructorul este Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte d’Acqua SpA. Data de începere a proiectului a fost 20.05.2014, iar data de finalizare a contractului este fixată pe 20.03.2016. Contractul se află în perioada de proiectare. Lotul 4 are o lungime de 16.3 km, costă 470.004.894 de lei, iar constructorul este Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. – PORR Bau GmbH.  Data de începere este 20.05.2014, iar contractul trebuie finalizat pe 20.03.2016. În acest moment, și acest tronson se află la faza de proiectare.

 

Autostradă construită cu speranțe

 

Ministrul Ioan Rus a declarat că lucrările la tronsonul Gilău – Nădăşel vor începe într-o lună – organizare de şantier şi începerea efectivă a lucrărilor – şi din banii din acciza la motorină se va continua tronsonul Suplacu de Barcău – Borş, unde, de altfel, o parte din lucrări sunt făcute. Pentru Câmpia – Turzii, spre Târgu Mureş există finanţare europeană, pe fonduri de dezvoltare regională, dar a rămas descoperită fiinațarea pentru  Târgu Mureş – Braşov. Ministrul speră ca finanțarea acestui tronson să se regăsească în bugetul pe anul viitor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.