Un studiu realizat în exclusivitate de Unlock Market Research  pentru revista Biz, dezvăluie pentru al doilea an consecutiv brandurile care îi fascinează pe români. La o privire atentă se poate observa că aspiraţiile românilor relevă încă un profilul masculin, orientat spre maşinile puternice, de lux şi spre berea germană de calitate. De asemenea, transpare un ataşament emoţional faţă de brandurile din perioada comunistă.

Topul Brandurilor Fascinante ediţia 2013, realizat în luna iunie pe un eşantion reprezentativ la nivel urban de 600 de respondenţi cu vârste între 18 şi 55 ani, sub forma interviurilor telefonice. Respondenţii au evaluat brandurile din patru categorii de produse, prin raportare la un set de atribute pragmatice şi emoţionale, definitorii pentru fascinaţie. În urma acestui studiu, pentru fiecare brand s-a calculat un indice al fascinaţiei, iar rezultatele au fost centralizate sub forma unui top al celor mai fascinante 50 de branduri pentru români.

Ediţia de anul acesta aduce ca noutate o interpretare a rezultatelor din perspectivă culturală, în plus faţă de validarea mărcilor care se califică pentru statutul de Superbrand. Pentru realizarea acestui clasament, Unlock Marker Research a identificat cele mai importante seturi de valori ale unei mărci care o fac să genereze fascinaţie. Astfel, pentru români, fascinaţia unui brand vine în proporţie de 27% din responsabilitate, 21% este procentul pe care îl aduce provocarea, originalitatea vine cu 20%, puterea brandului cu16%, libertatea are o pondere de 12% şi carisma de 4%. Astfel, un brand fascinant nu este doar unul carismatic, care iese în evidenţă, ci denotă responsabilitate, consecvenţă în ceea ce face, are grija de consumatori, dar în acelaşi timp este incitant şi surprinzător.

Românii au ales în principal mărci de produse alimentare, produse de igienă şi îngrijire personală, dar şi firme media, topul fiind dominat de companii americane. La fel ca în testul tibetan al personalităţii, în care trebuie să pui într-o anumită ordine o serie de animale, care vor dezvălui despre aplicant care îi sunt aspiraţiile şi care îi sunt posibilităţile, primele locuri din topul brandurilor dezvăluie aspiraţia românilor pentru mărcile puternice, de lux, ca Porsche, Ferrari sau Burberry şi Hugo Boss. Brandurile tari, axate pe statut şi renume, captează şi emoţiile românilor.

Interesant şi semnificativ este faptul inedit că pe locul şase se regăseşte marca de ciocolată Rom Autentic, care face trimitere direct la era comunistă, ca produs preferat de românii de atunci, Însăşi reclama la acest produs arată că în inconştientul colectiv ea se leagă de perioada comunistă, iar faptul că e preferată poate fi semnificativ. Dintre brandurile româneşti, în clasament intră ciocolata Heidi, vinul Murfatlar, apa minerală Borsec, produsele cosmetice Gerovital. Toate, cu excepţia gamei de ciocolată Heidi, sunt produse care îşi au rădăcinile în perioada comunistă, atestând nostalgia românilor pentru vremurile apuse.

 

Brandul Rom pe locul fruntaş

Brandul Rom este un exemplu de succes. Născut în 1964, sub comunism, are deja tradiţie şi s-a rotunjit capitalist prin mijloace care au fost mereu adaptate la actualitate.

În prima parte a procesului de construire a imaginii, a comunicat prin campanii la televizor, iar din 2006 a început să se expună în mediul online, prin site-ul Romautentic. Site-ul aborda ludic, ironic şi cu design la zi valori şi obiceiuri tari din epoca de aur. Gabriela Munteanu, Group Brand Manager Cadbury România, îl defineşte ca un brand ironic, autoironic, nonconformist şi îndrăzneţ, care priveşte cu umor realităţile româneşti.

 

Crina Crainic

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.