Încă din perioada scurtelor sale mandate de vicepreşedinte cu atribuţii delegate de preşedinte al Consiliului Judeţean Cluj, Mihai Seplecan a atras atenţia public în legătură cu o serie de nereguli pe care le-a descoperit la proiectele instituţiei. Acesta a fost „combătut” de social-democraţii clujeni, care, potrivit alianţei de dreapta, încearcă să îngroape mizeria sub preş. Săptămâna trecută, însă Seplecan a făcut pasul decisiv şi s-a dus la DNA cu aceste probleme care nu au fost luate în serios până acum de noua conducere a forului judeţean.

 

Joi, 28 august, preşedintele executiv ACL Mihai Seplecan a fost surprins intrând în sediul Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) Cluj. Acesta ar fi cerut o audienţă cu procurorul Elena Botezan pentru a depune o plângere penală unde semnalează o serie de nereguli care au loc în cadrul aeroportului clujean și la proiectul rampei ecologice, potrivit unor surse din mediul politic. Informaţiile apărute în cursul anchetelor DNA la Consiliul Judeţean (CJ) Cluj arată că în aceste proiecte se investesc sume importante de bani, o parte dintre aceste fonduri fiind deturnată spre diverse grupuri de interese.

 

„Doamna Botezan este singura persoană în care am încredere”

Contactat de Gazeta de Cluj, Mihai Seplecan a refuzat inițial să facă vreo declarație, până la urmă confirmând informațiile surselor noastre. ”Într-adevăr, acum am ieșit de la DNA Cluj, unde împreună cu avocatul meu am fost în audiență la doamna Botezan, și am discutat asupra anumitor bănuieli pe care le-am depistat în perioada în care am condus Consiliul Județean.

Nu pot să spun despre ce ar fi vorba, nici nu vreau să mediatizez această acțiune. Nu am anunțat presa, și nici nu voi face vreun comunicat de presă. Doar atât pot să spun, că doamna Botezan este singura persoană în care am încredere și sunt convins că își va face datoria foarte bine, cum și-a făcut-o și până acum. De aceea am ales să o aștept până revine din concediu și am așteptat în mod special să discut doar cu dânsa. Mai multe nu vreau să declar”, a spus președintele executiv PNL.

Elena Botezan este şefa DNA Cluj de cinci ani, cotată cu şanse promiţătoare de a conduce cândva, Direcţia Naţionala Anticorupţie. Are o vechime ca procuror de peste 16 ani şi a lucrat la Parchetul de pe lângă Judecătoria Turda şi de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca. Din 15 decembrie 2005, lucrează ca procuror la DNA Cluj, iar din 2009 conduce această instituţie. În 2013, când i-a expirat mandatul de trei ani, a fost reinvestită în funcţie de către Consiliul Superior al Magistraturii. Printre politicienii clujeni pe care aceasta i-a trimis la închisoare se numără Sorin Apostu, Radu Bica şi Horea Uioreanu.

 

Neregulile ţinute în sertar

După alegerea sa în funcţia de vicepreşedinte cu atribuţii delegate de preşedinte al CJ Cluj de către noua majoritate de dreapta din forul judeţean, Mihai Seplecan a organizat vizite în teren cu presa şi conducerea aparatului tehnic al instituţiei, pentru a face publice neregulile în legătură cu care se tăcea mâlc şi care ameninţau proiecte pe fonduri europene. Astfel, au revenit în atenţia presei proiectul pentru managementul integrat al deşeurilor, drumul turistic Răchiţele – Ic Ponor, modernizarea drumului judeţean de la Fizeşu Gherlii şi mai ales Aeroportul Internaţional Cluj.

La groapa de gunoi, de exemplu, alunecarea de teren de la începutul acestui an a determinat CJ Cluj să contracteze firma Ceconi pentru „reparaţia” taluzurilor şi a scos la lumină neînţelegerile dintre constructor şi proiectant. Atunci s-a constatat şi că celula unde vor fi depozitate deşeurile trebuie să aibă conducte de drenare, pentru că există şi aici riscul unei surpări, însă acestea lipsesc, iar materialul folosit este impermeabil. Termenul de execuţie iniţial pentru centrul de managementul deşeurilor a fost de 14 luni din 26 martie 2012, dar printr-un act adiţional lucrările au fost prelungite până în decembrie 2013, termen care, la rândul său, nu a fost respectat.

 

12 milioane de euro sau de lei, tot una

Toate acestea pun în pericol un proiect de 1,8 miliarde de euro, în mare parte bani europeni. Mihai Seplecan a luat în considerare chiar rezilierea contractului cu firma constructoare, dat fiind că nu şi-a făcut treaba, cu toată indulgenţa CJ. Drumul turistic Răchiţele-Ic Ponor trebuia sa fie executat de ani buni. La cinci ani de la demararea lucrărilor, acesta este în continuare neasfaltat, iar contractul de construcţie a fost reziliat.

Prima problemă a apărut când constructorul a cerut proiectul tehnic schimbat cu noi liste de cantităţi, dar proiectantul Drumex nu a fost de acord, ceea ce a amânat începerea lucrărilor cu un an de zile. Apoi, s-a constatat că la nivelul anului 2008 s-au modificat clasele de betoane, iar constructorul ar fi vrut, de fapt, 12 milioane de euro, nu de lei, în plus, pentru a realiza proiectul aşa cum a fost el licitat, cu noile modificări impuse de schimbarea listei de cantităţi şi a claselor de betoane.

Cel puţin una din problemele acute la CJ Cluj a fost rezolvată de liberal când era la conducerea instituăţiei. Pe 11 august 2014, Mihai Seplecan, s-a deplasat în teritoriu pentru a constata, la faţa locului, finalizarea lucrărilor de intervenţie la drumul judeţean 109C care traversează localitatea Fizeşu Gherlii. Lucrările de reprofilare şi reciclare, realizate de către SC „Drumuri şi Poduri Judeţene Cluj” S.A. pe o suprafaţă de 5,2 km de drum judeţean, au început efectiv în data de 30 iulie a.c., acestea încheindu-se astfel într-un timp record, de doar 9 zile lucrătoare.

 

Despre aeroport, numai de bine

Şi Aeroportul Internaţional Cluj a scăpat cu bine, după neglijenţa repetată a conducerii CJ Cluj. În al doilea scurt mandat ca lider al instituţiei, liberalul s-a asigurat că actele necesare pentru contractarea creditului necesar aeroportului pentru a nu fi executat de Garanti Bank, deţinătorul biletelor la ordin remise SC Napoca Constructii, firma care a prelungit noua pistă, au ajuns la CEC Bank, care a şi aprobat împrumutul. Astfel, Aeroportul Internaţional Avram Iancu a scăpat de insolvenţă, care ar fi blocat întreaga activitate a acestuia.

Seplecan i-a acuzat pe social-democraţi de tăinuirea şi chiar încurajarea acestei situaţii critice: „Există indicii temeinice, să mă exprim în termeni ușor accesibili și urechilor sale, că un anumit om de afaceri strâns legat de camarila politico-economică a PSD, proaspăt venit să-și viziteze viitoarea investiție, are interes în trecerea în insolvență a Aeroportului Internațional Cluj. Iar consilierii județeni ai PSD fac tot ce le stă în putință pentru ca această trecere în insolvență să se întâmple. Au profitat de slăbiciunile colegului meu Horea Uioreanu și au încurajat suplimentarea costurilor la lucrările de la aeroport, chiar au încurajat lucrări ilegale, despre care știau că se execută ca atare, degeaba se dau acum nevinovați, apoi au inițiat un proiect de hotărâre de consiliu prin care aceste lucrări să fie plătite musai dintr-o linie de credit de 50 de milioane de euro, apoi tot ei au fost cei care nu au mai votat luarea creditului și au făcut tot posibilul împiedicarea acestui lucru. Oleleu este cel care a insistat cel mai mult în această direcție”, a declarat Seplecan.

elena-botezan2

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.