Politicienii clujeni au de multe ori feţele unor actori într-un film cu proşti în care tuturor li se oferă o avere pe care să o administreze, iar ei se împiedică în timp ce încearcă să fure banii. În ultima şedinţă a CJ Cluj, Dănuţ Canta, consilier PSD, a ridicat problema pierderii fondurilor UE pentru devierea Someşului, ceea ce va duce la pierderea finanţării pentru construirea pistei de 3.500 de metri a aeroportului clujean. Însă, imposibilitatea construirii unei asemenea piste a fost ridicată încă de acum câţiva ani de cei care au proiectat-o, dar reprezentanţii administraţiei au preferat să se facă că plouă. În momentul de faţă, aeroportul mureşean se dezvoltă mult mai rapid şi există posibilitatea să ia caimacul clujenilor.

 

Din 2009 şi până acum pe pista aeroportului clujean s-au luat câteva spăgi, s-au făcut câteva arestări, iar finalizarea proiectului pare ca o naştere cu complicaţii în care copilul ar putea fi idiot. Proiectanţii pistei de 3500 de metri le-au spus reprezentanţilor CJ Cluj că nu îşi permit lungimea respectivă şi că ar trebui să se limiteze la posibilităţile lor, însă ”factorii decidenţi” au ales să fie fuduli. În ultima şedinţă de CJ Cluj, Dănuţ Canta, consilier judeţean PSD, a declarat că problemele apărute la devierea Someşului ar putea duce la pierderea finanţărilor UE şi, implicit, la pierderea proiectului în care Uniunea Europeană zeci de milioane de euro pentru ca Aeroportul avram Iancu să aibă o pistă de 3.500 de metri.

”Vă atrag atenţia că putem pierde aceşti bani care s-au alocat, oricum, cu mare efort pentru proiectul nostru de amenajare a malurilor Someşului. Este de neconceput să ne confruntăm cu această dispută şi cu aceste permutări la nivelul conducerii administraţiei judeţene. Consiliul Judeţean şi-a luat angajamentul de a executa exproprierile din zona Aeroportului, pentru ca noi să putem avansa cu lucrările la Someş. Cum să uităm să ne facem treaba? Dacă nu ne îndeplinim aceste obligaţii, pierdem banii şi nu cred că suntem în măsură să ne permitem aşa ceva”, a declarat Canta în timpul şedinţei.

Însă, la sfârşitul anului 2012, tot în cadrul unei şedinţe a CJ Cluj, Canta era mult mai angajat în proiectul de deviere a Someşului. El spunea că valoarea lucrărilor de deviere a Someşului, incluse in a doua faza a acestui proiect, este de aproximativ 24 milioane euro şi se va încerca varianta unui împrumut din exterior, cum ar fi Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, iar lucrările vor putea începe imediat după aprobarea împrumutului. Investiţia va fi terminată în aproximativ doi ani şi se va întinde pe o suprafaţă de 85 de hectare.

La începutul lunii noiembrie 2012, Canta spunea că a fost eliberată autorizaţia de construire, şi că există deja un grafic de lucrări. „Avem în plan să finalizăm lucrările în maxim doi ani, începând din martie 2013”, a spus Canta. Amenajarea malurilor Someşului Mic, lucrare care implică devierea Someşului, urma să dureze doi ani şi era evaluată la 59,5 de milioane de lei.

 

Scumpi şi… degeaba

Pe lângă cotonogelile dintre politicienii care guvernează administraţiile Clujului, aeroportul clujean şi-ar putea pierde cota de piaţă. Atunci când în jurul acestei afaceri au loc arestări iar negocierile se fac prin şantaj multe companii aeriene preferă să ocolească această cloacă şi să îşi negocieze sau relocheze afacerile în alte zone. Spre exemplu, Aeroportul Târgu Mureş este la o distanţă relativ mică faţă de Cluj şi este situat aproximativ, tot în centrul Transilvaniei. Chiar dacă infrastructura din jurul lui nu este atât de bine dezvoltată ca la Cluj, pista este tot de 2000 de metri, ca la Cluj, iar lăţimea ei este de 45 de metri. Însă, ceea ce face diferenţa, cei care administrează aeroportul mureşean par cu obrazul mai subţire pentru că sunt subvenţionaţi de guvernul maghiar, care le şi supraveghează activitatea. Merită menţionat că tot scandalul de corupţie din jurul Aeroportului Cluj foloseşte numai concurenţilor de la Târgu Mureş. Firma maghiara WizzAir, cel mai mare operator low-cost din România şi statul maghiar

sunt interesate să investească în Aeroportul Târgu Mureş care ar trebui să devină aeroportul regiunii autonome secuieşti. Anul acesta, Aeroportul Târgu Mureş a avut aproape 370.000 de călători, cu o creştere de 21% faţă de anul trecut. Însă, în 2011, aeroportul din Târgu Mureş a avut o creştere a numărului de pasageri de 246%.. Aeroportul ”Avram Iancu” din Cluj Napoca a avut în 2013 o creştere de 10% faţă de anul precedent, cu un milion de pasageri.

 

PNL condamnă PSD pentru ipocrizie

”Proiectul pistei de 3.500 de metri este condiţionat de devierea Someşului, iar Administraţiei Bazinale de Apă Someş Tisa i s-a cerut să includă lucrările de deviere în proiectul de amenajare a malurilor râului, pe care îl derulează în baza unei finanţări europene intermediate de Ministerul Apelor prin POS Mediu. Valoarea acestui proiect se ridică la 12 milioane de euro. De altfel, o parte din lucrări s-au realizat deja, asigurând devierea pâraielor Becaş şi Murători, astfel încât prima bucată de pistă, de 2.100 de metri, să devină funcţională.

Poate acum se întreabă şi consilierii judeţeni ai PSD Cluj cum de nu şi-au pus problema pierderii acestei finanţări europene pe vremea când se luptau să falimenteze Aeroportul Internaţional Cluj? Cu Aeroportul falimentat, sigur se pierdeau şi banii europeni – bine că s-au zbătut consilierii ACL Cluj să nu se întâmple acest lucru”, arată preşedintele executiv ACL Mihai Seplecan.

 

Cine a proiectat pista

Nu în ultimul rând, cercul afaceriştilor care îşi doresc cât mai multe piste este completat de patronul Iptana, Cornel Mărtincu. Iptana a proiectat traseul Autostrăzii Transilvania şi pista aeroportului clujean. Şi Mărtincu face parte din grupul oamenilor de afaceri care sprijină PSD-ul, creditându-l, în special, pe fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Sorin Bota. Mărtincu, chiar dacă este bucureştean, a înfiinţat la Cluj firma Inframed SRL, prin care a încheiat mai multe contracte de consultanţă cu Bechtel. În Inframed, Mărtincu s-a asociat cu Ela Staicu, reprezentanta secretarului de stat Bota în cadrul altor afaceri.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.