Comisie cu ingineri pentru managerul celei mai importante instituții de cultură:

Muzeul de Artă și-a stabilit noul director în urma unei proceduri care ridică numeroase semne de întrebare. Lucian Năstasă-Kovacs a câștigat concursul în fața fostului director, Călin Stegerean, care a și contestat decizia. Din comisie a făcut parte doar un singur specialist, Nicolae Sabău, pe când academicieni precum Ioan Aurel Pop și Marius Porumb, dar și artiști precum Ioan Sbârciu, președintele Universității de Arte și Design(UAD) au fost înlăturați de către noua conducere a Consiliului Județean(CJ) Cluj. Nici măcar nu au fost întrebați. Membrii comisie care nu sunt specialiști în artă sunt: Szep Gyula, directorul Operei Maghiare din Cluj, precum și un inginer, Sandor Kerekeș, consilierul personal al lui Vakar Istvan. Puteți citi în material care este părerea academicianului Marius Porumb despre acest subiect.

 

Când UDMR conduce arta

Politicul încearcă să se implice în conducerea artei clujene, probabil cea mai importantă instituție de cultură operațională din județ-Muzeul de Artă. Cel puțin așa se vede din comisia concursului pentru funcția de director la Muzeul de Artă Cluj-Napoca. Unul dintre membrii este un inginer. Sandor Kerekeș, are diplomă de inginer, iar nici președintele Consiliului Județean Cluj, Vakar Istvan, nu știe ce diplome are proaspătul său angajat. CJ Cluj este instituția care patronează Muzeul de Artă din Cluj.

 

Inginerul din comisia de la Muzeul de Artă

Sandor Kerekes a fost vicepreședinte al Consiliului Județean Cluj, în perioada 2000-2008 în mandatele lui Șerban Grațian și Marius Nicoară. El a fost de curând angajat consilier al președintelui CJ Cluj, Vakar Istvan. Președintele ne-a declarat că Sandor Kerekes a făcut parte din comisia de la Muzeul de Artă deoarece a fost două mandate la conducerea CJ Cluj și a avut și un mandat de consilier județean. Când a fost întrebat dacă are alte studii în afara de cele de inginer, președintele CJ Cluj nu ne-a mai oferit un răspuns. Noi sperăm că are. Că de altfel ar fi o mare problemă.

 

Marius Porumb: E o decizie proastă a comisiei

Academicianul Marius Porum a acceptat să comenteze pentru Gazeta de Cluj desfășurarea concursului, mai ales că el este și în comitetul științific al Muzeului de Artă și a participat la concurs.

”Comisia era neadecvatată. Erau trei persoane dintre care profesorul Sabău(n.r. Nicolae Sabău) era singura persoană de specialitate. Celelalte două persoane erau doi oameni onorabili altfel, dar nu potriviți pentru o comisie care hotărăște cine sa fie director la un muzeu de artă. Muzeul de Artă din Cluj-Napoca este o carte de vizită a orașului foarte importantă.

Pui un istoric de artă, un director de la Opera Maghiară și un consilier. Aici cred că trebuiau puși oameni de specialitate. Este o chestie de absolut bun simț să nu judece oamenii care nu știu despre ce este vorba. Membrii comisiei erau foarte drăguți și amabili, dar acest lucru nu ajunge. Nu și-au dat seama de calitățile oamenilor. Aveai senzația că nu-l vor pe Călin Stegerean(n.r. fostul director al Muzeului de Artă). A fost și profesorul Sbîrciu la concurs ca și spectator. Eu sunt în consiliul științific al Muzeului de Artă. Și stiu ce activitate are Stegerean. Este un personaj absolut talentat în materie de organizare de expoziții. A umblat peste tot în lume. A văzut cum se fac expoziții. Face expoziții la nivel european. Este o personalitate în domeniu.

Lumea politică nu înțelege întotdeauna că trebuie să ai specialiști. Nu poți să pui la Muzeul de Artă un contabil. Sunt muzee unde s-au pus persoane tot așa. Trebuie să fie o persoană calificată. E o decizie proastă a comisiei, nu știu dacă una politică. Nu pot zice că e incorecta dacă o iei după note. Cred că acea comisie era incompetentă în sensul că doi dintre membrii comisiei erau în afara problemei. Sunt oameni de cultură, dar nu sunt specialiști în domeniu, când dai examen, dai cu specialiști, nu cu amatori.

Directorul operei e un om de cultură, dar nu e specialist în arte plastice. Iar concurentul lui Stegerean era o persoană care se vedea că e amator. Încerca să explice niște lucruri, însă totul părea cusut cu ața albă.

Clujul nu poate să își găsească un manager care să înceapă acum să învețe. Noi nu suntem începători. Clujul este un centru cultural important din România, nu poți să ai pretenția că îl luăm pe tânăr și îl învațăm. Nu e tânăr măcar. Nu se poate așa. Sunt mirat. Nu sunt întrebat niciodată. Sunt totuși membru titular al Academiei Române și sunt istoric de artă. Deci cunosc probleme acesta. Nici nu am fost întrebat despre componența comisiei, la fel ca și Ioan Aurel Pop(n.r. rectorul UBB, de asemenea membru al Academiei Române).

Nu știu să vă spun cine a hotărât comisia sau lucruri din acestea, dar mi s-a părut inadecvată pentru că două persoane nu erau din domeniu. Era firesc nu să ma pui pe mine, dar să găsești oameni cum era domnul Sbârciu. Puteai găsi și oameni mai tineri decât mine.

Mi s-a părut ciudat să participe la acest concurs o persoană care nu este specialist în domeniu. Nu am ințeles de ce s-a înscris omul acela la un asemenea concurs(n.r. Lucian Năstasă-Kovacs). Te uiți că are alte preocupări. Îi la institul de istorie cercetător știintific. Mai nou am văzut că este directorul institului fantomă de armenologie. Iarăși conduce departament de doctorate la UBB, are și doctorate la universitate. Mă întreb cum o să-și împartă multele funcții pe care le are. Ori un om care este șef de instituție trebuie să se dedice. Daca tu îți iubești meseria, aceasta devine casa mea. Stăm într-o instituție din asta o treime din viață.

Dacă nu sunt inființate posturi și nu ai buget nu poți angaja. Ați văzut ce fel de evenimente s-au făcut în mandatele lui Călin Stegerean. Mă și întreb cum au realizat cu puținul care este atâtea evenimente”, a explicat Marius Porumb, membru titular al Academiei Române și director al Institului de Arheologie și Istoria Artei din subordinea prestigioasei instituții de cultură.

 

Membrii comisiei nu fac declarații până la rezolvarea contestațiilor

” Din câte am înteles s-a facut contestație. Nu pot să vă spun nimic până nu se rezolva contestația. Putem să discutăm după aceea cu cea mai mare plăcere”, a declarat Nicolae Sabău, profesor emerit la UBB, unul dintre cei mai mari specialiști în istoria artei.

 

Ce crede Sbârciu

” La scris se poate contesta. La oral nu se poate contesta. Părerea mea poate să pară subiectivă. În schimb poate să fie un viciu de formă dacă un candidat are sau nu are unul dintre candidați o diplomă de manager sau alte cerințe. Se poate contesta doar un viciu de formă”, a declarat Ioan Sbîrciu, președintele Universității de Arte și Design(UAD).

 

MUZEULa fost înfiinţat prin hotărârea nr. 30 din 13 februarie 1951 a Comitetului Executiv al Sfatului Popular al oraşului Cluj.

 

Condiții minime pentru înscrierea la concurs: doar lucrare de licență

  1. Cerere de înscriere la concurs;
  2. Copia actului de identitate;
  3. Curriculum vitaemodel european cf. HG nr. 1021/2004;
  4. Copie după diplomele de studii;
  5. Diploma/atestatul în domeniul managementului cultural, sau după caz, documente care să ateste experiența managerială;
  6. Copia carnetului de muncă, conformă cu originalul, sau, după caz, o adeverinţă care să ateste vechimea în muncă, în meserie şi/sau în specialitatea studiilor;
  7. Cazier judiciar– în cazul persoanelor cu cetățenie română sau acte similare în situația persoanelor cu altă cetățenie;
  8. Declaraţie pe proprie răspundere că are capacitate deplină de exerciţiu;
  9. Scrisoare medicală eliberată de medicul de medicina muncii al Consiliului Judeţean -Tir medical  (pentru obţinerea acesteia candidatul se va prezenta la sediul Consiliului Judeţean Cluj, Serviciul Resurse Umane pentru obţinerea formularului de solicitare a examenului medical de medicina muncii)

13 COMENTARII

  1. Stimati Domni! Stiti foarte bine care au fost tensiunile create de domnul Director Stegerean in aceasta institutie, cum la fel de bine stiti ce caracter are Domnul Stegerean. La aceasta institutie nu era nevoie sa se infiinteze posturi ele existau era nevoie ca domnul director sa isi mentina angajati nu sa faca tot posibiliul sa scape de ei pentru a ramane in sfarsit „singurul si cel mai mare specialist”. Aceasta institutie a avut specialistii, insa din cauza specialistului care a castigat concursul de manager (cand Domniile voastre ati fost in Comisia lui de concurs) nu au avut alta solutie decat sa plece. Stitii foarte bine ce nota a luat la concursul pe care l-a sustinut in 2011 Domnul Stegerean, doar ati facut parte din Comisia lui de concurs. De ce atata suparare! Credeti ca nu a fost deajuns! sau poate credeti ca intrarea domniilor voastre in aceasta institutie cu diferitele activitati (care se inscriu mai mult sau mai putin din punct de vedere a lor) in programul muzeului vor avea de suferit? Cred ca oricine isi da seama de ce sunteti atat de indignati, este suficient sa vizualizeze oricine pagina Muzeului de Arta Cluj-Napoca si isi da seama.
    Poate ca in sfarsit cei care sunt ordonatorii principali ai acestei prestigioase institutii doresc sa schimbe ceva si au „mai intrebat si pe alcineva” doar nu sunteti singurii specialistii in domeniu! Ar fi timpul ca si ceilalti specialisti in domeniu sa poata avea un cuvant, sa reuseasca si ei sa se afirme sa traiasca, sa vina cu drag la serviciu si sa nu mai depinda de ce spuneti Domniile voastre! sau sunt nevoiti sa astepte pana crapa vechea garda? dupa „o treime de viata” tot nu este suficient?

  2. In tara celor jdemii de „specialisti” se poate considera ca muzeul este un loc unde se pun tablouri pe pereti. Ce mare lucru!!!
    Incurajator faptul ca se scrie in presa despre felul in care sunt constituite la misto comisiile de concurs pt managerii de muzee, si modul in care sunt selectate ( tot la misto) proiectele manageriale de catre oameni care nu au habar de ceea ce trebuie sa insemne o activitate muzeala de calitate. In acest caz pare o absurditate ca un viitor manager sa aiba el insusi habar despre ceea ce va trebui sa faca in viitoarea functie. Cum este greu de inteles de ce un domn precum Năstasă Kovacs- multilaterat angajat- ravnste la inca un directorat de care, evident că, nu are nici macar timp fizic sa se ocupe.
    Cunosc activitatea din ultimii ani a Muzeului de Arta si trebuie sa spun ca Stegerean a fost unul dintre putinii directori cu adevarat dedicati din muzeografia romaneasca. Expozitiile de aici s-au ridicat la un nivel pe care putine muzee din Romania si-l propun. In aceste conditii este limpede ca breasla meseriasilor picturisti care in vremurile „bune” se obisnuisera sa expuna la muzeu, ca la targ, s-a simtit brusc ofensată.
    Sper ca Angajatul care a postat mai sus nu este totusi angajat al muzeului, pt ca, in caz contrar, ar fi foarte trist sa nu inteleaga cateva lucruri simple: angajatii din muzeu nu pleaca neaparat din cauza directorului cel rau, ci din cauza faptului ca salariile sunt foarte mici iar cerintele din ce in ce mai mari. Iar asta este o problema a multor muzee din tara. Poate ca Stegerean le-a cerut mult angajatilor pt ca a vrut sa faca aici un muzeu viabil. La fel cum poate parea nedrept sa muncesti pe bani putini insa, sa nu uitam ca, asta ofera tara in care traim!!!

    • Dar care ar fi competentele lui Marius Porumb, infatuat pentru titlul de academician? Este un impostor intelectual, singurul merit al sau fiind faptul ca a avut un socru care sa-l introduca la Academie. In rest, nu a produs prea multe pagini de carte, este un politruc, care se mandreste cu romanismul sau, dar care habar nu are sa vorbeasca romaneste (ascultati-l numai !). De o viata a trait din bugetul statului cu salarii nemeritate. Cautati opera lui Porumb si veti vedea cum se desumfla academicianul, in vreme ce tinerii valorosi au plecat din tara !

  3. Nu contestam ca cunoasteti activitatea Muzeului de Arta ,cunoasteti insa si ce se ascunde in spatele acestei activitati? Cunoasteti oare si angajatii care au plecat? dupa zeci de ani in care au muncit pe un salariu mic sau considerati ca dupa atatia ani de munca nu au reusit sa se ridice la cerintele marelui specialist devenit director?
    Cunoasteti ce studii de specialitate si ce activitate in domeniu au avut cei care au plecat?
    Stitil ca in muzeu aveau o vechime destul de mare fata de domnul director. sau poate vreti sa insinuati ca nici unul dintre ei nu a fost capabil sa se ridice la nivelul cerintelor?
    Sau pote ne puteti spune ce activitate a vavut Domnul director pana sa ajunga in functie ca sef de sectie ce a realizat?
    Fosta conducere sprijinea, si era deschisa la propunerile specialistilor din institutie asumandu-si alaturi de fiecare responsabilitatea. Niciodata pana la actuala conducere nu a fost in institutie un regim de dictatura. Priviti in urma si analizati cate s-au realizat cu acei angajati care au plecat si pe urma spuneti-va parerea.
    Sunt lucruri realizate in vremea vechii conduceri (patrimoniul artistic al muzeului în intregime inventariat, inclusiv în evidenţa informatizată de uz intern, restaurarea spatiului si reorganizarea Galeriei Nationale, editarea albumului – Galeriei de Arta- existent, restaurarea acoperisului in totalitate al cladiri, restaurarea balconului, a fost realizat în Studiul de fezabilitate in vederea restaurari generale a monumentului) pe care si acum le raporteaza ca realizari conducerea actuala.
    Credeti ca toate acestea s-au realizat cu vechii angajati care nu se ridica la cerintele Domnului Stegerean
    Poate ca daca va mai documentati va reconsiderati parerile!

  4. Constat ca autorul articolelor nu are nici un apetit pentru limba romana. Acum intelegem „grija” agramatului ziar, ca si a d-lui academician Porumb; domnul din urma mai pierde un fief al afacerilor lui asa-zis „culturale”. El poate ocupa mai multe pozitii cu adevarat remunerate, altii nu !? Pe de alta parte, trebuie sa intelegem ca, pentru a fi un bun manager la Muzeul de Arta, ar trebui sa-l aducem pe Leonardo da Vinci ca sa existe competenta? Asta explica de ce Muzeul de Arta a mers atat de prost pana acum: nu a avut un manager, ci un pictoras travestit intr-un jalnic grof pe mosia Clujului.

  5. Limbistule, se vede ca ocupat cu limbile, nu ai calcat in acest muzeu, pe linga care ai trecut, poate, in drum spre-o bere la Melody… Ti-ar fi spus ceva afisele cu numele lui Sigmar Polke, Horia Pastina, Ioan Sbarciu, Sam Havadtoy sau Salvador Dali… Ca ieri s-a deschis expozitia cu lucrari restaurare (restaurari care nu s-au mai facut de decenii).Sa stii ca Leonardo e mort cam de mult si sa mai stii ca nu poti sa-l pui pe morar cioban ca-i maninca lupu’ oile. La Cluj totusi (ca nu e Tecuci) cred sunt destui cu pregatire un domeniu ca sa fie nevoie sa pui derector pe unu’ care n-a calcat nici el in acest muzeu, asa ca matale. Nu de Stegerean e vorba aici, ci de felul in care iti propui ca autoritate sa rezolvi o problema. Si daca erau probleme de rezolvat si de cautat competenta, solutia nu era comisionarea lor unuia fara habar de domeniu. Am scris nu ca sa-ti raspund, limbistule, pt ca e evidenta reavointa si ignoranta, ci asa, de dragul celor care se intampla sa mai citeasca. Punct.

  6. Deplorabila prestatie, domnule academician! Regimul dictatorial instituit in interiorul institutiei de acest „personaj absolut talentat in materie de organizare de expozitii” va este pe deplin cunoscut, asa cum nu va este deloc strain nici „hramul” pe care-l poarta… doar ati avut parte si dumneavoastra de o experienta mai mult decat concludenta in urma cu cativa ani, un lucru, de altfel, perfect valabil si pentru celalalt spectator al interviului. Dincolo de aceste realitati arhicunoscute in mediile profesionale locale, aspectul asupra caruia, cu siguranta, nu va puteti pronunta, desi intelegem ca vorbiti din postura de membru al consiliului stiintific al muzeului, este pretinsa calitate „de nivel european” a expozitiilor derulate in toti acesti ani de „directorat magnific”, întrucat prezenta dumneavoastra la aceste evenimente a fost cvasi-nula, exceptie facand doar „produsele” pe care le-ati semnat sau girat. Prin urmare, va erijati cu temeritate in rolul de aparator in lipsa oricarui fundament real. Aveti macar acum un strop de decenta… si poate asa apare si remuscarea pentru „orbirea” pe care ati inteles sa o cultivati, in mod voluntar si asiduu, in fata terorii, a abuzurilor si a umilirilor sistematice la care au fost supusi angajatii acestui muzeu. Iar modul atat de neslefuit in care faceti trimitere la un coleg de breasla (contabil, incepator, omul ala) este absolut dezonorant… insa reuseste sa va puna pe deplin in valoare, fapt care ne permite noua, celor multi, mai putin cultivati si lipsiti de titluri, detectarea corecta a calitatii domniei voastre.

    • Alo, alo ! Dumneata care esti barbat doar pt ca porti palarie, nu poti intelege franchetea unor raporturi care raman pretioase tocmai pentru acesta franchete si pentru caracterul lor direct, barbatesc. Dumneata care te-ai tupilat o viata intreaga si ai incercat sa tragi numai sfori pe la spate, ca in acest caz, sa traieste mereu ca Ianus, cu doua feţe, nu ai cum sa intelegi. Titlul de academician e pentru oameni cu opera nu cu culegeri de citate.. .iti inteleg frustrarea. Eeee, esti tinar la 70 de ani, daca te grabesti putin cu scrisul, si mai dai si niste acastiste negre ca sa se elibereze un loc (sper ca stii regula) poate obtii de la UDMR un fotoliu si in Academie. Bafta, mult noroc!

    • Citesc cu uimire despre „ teroarea, abuzurile si umilirile sistematice la care au fost supusi angajatii muzeului” si mi se pare gluma prosta, vaicareala de dragul de a poza in victime sau mai curand nesimtire. Se vede ca angajatilor „maltratati” si purtatorilor de cuvant ai acestora li s-a atrofiat organul gandirii si judeca cu curu. Viitorul va surade!

  7. Inbucurator faptul ca cetatenii Clujului devin interesati sa comenteze activitatea Muzeului de Arta, obstructionata de fostul director Stegerean. In felul acesta se consuma multe „pasiuni” dar putem miza si pe un minim factor de progres. Este emotionanta abnegatia fostilor colaboratori pentru distinsa domna dr fosta directoare care, dupa o viata inchinata culturii clujene cred ca trebuia totusi sa se bucure de binemeritata pensie. Constat ca s-a dezvoltat un cult al fostilor angajati- acei mari specialisti care, se pare, ca au dezertat cu totii inspaimantati de colegul lor Stegerean transformat in dictator. Ne amintim cu drag de expozitiile de pe vremuri, prafuite si fanfaronarde, in asentimentul unui public care isi retraieste euforia culturala la fel de entuziast ca babalacii care jelesc comunismul. Culmea e ca nu pare deloc relevant ca, totusi, datorita acestui director de rau augur muzeul a primit un important premiu acordat de Ministerul Culturii- Premiul P Comarnescu…culmea pentru o expozitie gandita de Stegerean!!!

  8. Comisia a hotarat bine. Citeodata un inginer poate avea mai mult bun simt si interes in aplicarea legii decat un academician. Daca muzeul tine de judet, judetul hotaraste, nu academia…Dl. Nastasa are gradul de cercetator stiintific, are citeva carti la activ (ceea ce dl Stegerean nu are) si cu siguranta este un personaj mult mai sociabil si mai competent decat dl. Stegerean. PIna una alta singurul aparator al marelui director in viata este doar coruptul academician Porumb, care trebuie si el sa-si apere activitatea de sef al consiliului stiintific al muzeului. In rest d-l Stegerean sa nu se mai mire, nimeni dar absolut nimeni din muzeul acela nu-l suporta caci s-a purtat oribil cu toti angajatii. Nimeni din lumea artistica nu-l iubeste si nu-l doreste. Oare chiar nimeni nu vede in ce hal arata muzeul, unde l-a adus dl. Stegerean, cum a distrus curtea aceea si cum arata biroul sau? Marele director nu a fost in stare sa-si zugraveasca propriul birou, biroul ala arata mizeria si ruina din sufletul sau, dar avea pretentii sa fie tratat cel putin ca directorul de la Pompidou. Bravo lor ungurilor de la judet! Cum sa stai si sa asisti la degradarea acelei cladiri, care e un simbol al Transilvaniei si sa nu faci nimic? L-au lasat pe mina unor romani verzi, si uite cum arata! Bravo d-lui prof. Sabau care in ultimul ceas s-a hotarat sa salveze aceasta institutie de acest neavenit care are tupeul de a se considera Mesia culturii clujene!

    • Muzeul arata asa pt ca proiectul de restaurare e blocat de situatia juridica a cladirii. Nu se poate cheltui nimic pina se rezolva, parca nu stiti… Nu se zugraveste o cladire monument, se restaureaza. Pacat ca minciuna ca si prostia nu doare…

    • Citesc comentariile aferente articolului de mai sus si nu ma mai mir de ce tara asta a ajuns sa fie condusa de oameni care nu urmaresc altceva decat sa foloseasca putererea in beneficiu propriu. si al gastii care l-a propus Cei cu bun simt sunt din ce in ce mai rari, iar multimea este entuziasmata ca moare capra vecinului. Asta observ si aici : cei mai multi sunt inveninatii – evident „prietenii” fostului director de la muzeu s-au adunat in haita si evident ca nu au pierdut ocazia sa il discrediteze si besteleasca . Insa dincolo de aceste meschinarii mi se pare absolut dezastuos ca nu se ia atitudine pe o problema de fond: felul in care sunt impartite functiile de decizie in Romania,ca nu se respecta legi, nu se respecta reguli minimale de selectie etc. Este deja penibil sa fii specializat pe un domeniu ca nu intereseaza pe nimenice stii sa faci, ci dimpotriva candidezi la ratare. In ce tara civilizata din lumea asta credeti ca directorii din muzee sunt plantati pe functie din mila politica? Ce conteaza domne ca Nastasa arecarti „la activ,” ca aici nu trebuie sa faca pe scriitorul nici pe cerecetatorul intr-un domeniu ce are de-a face cu arta. Ce conteaza domne ca fostul director avea un birou modest? asta e de ras? trebuia sa isi faca mausoleu aurit sa placa tzoparlanilor!!! De aia dam in gropi pt ca aia care sunt sefi la drumuri n-au habar despre cum trebuie sa fie un drum, aia care carmuiesc la educatie sunt agramati, aia de la muzee sunt scriitori, si aia de de biblioteci nu stiu ce se face la biblioteca. Halal natiune!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.