Un memoriu trimis presei de un grup de angajaţi de la Opera Română Cluj reclamă mai multe nereguli din cadrul instituţiei de când aceasta este condusă de Marius Budoiu. Printre acestea s-ar număra angajări făcute discreţionar, neplata onorariilor artiştilor sau datoriile şi amenzile primite în urma controalelor. Angajaţii operei subliniază în memoriul publicat de Cluj Today că vor semnala DNA, pentru că au probe pe care le vor înmâna direct procurorilor.

 

„Semnalam public mai multe nereguli ce se întâmplă în ultimii 2 ani în instituție. Insistăm să se consemneze că în ultimii 2 ani, de când la conducerea instituției a venit Marius Budoiu, nu am ieșit public cu nicio plângere sau nemulțumire, asta pentru a-i lăsa timp să-şi pună în aplicare planul artistic şi administrativ pe care l-a propus.

După 2 ani, instituția nu numai că nu a progresat, dar este într-un regres semnificativ. Pe lângă datoriile acumulate sau amenzile primite de la diversele instituții de control ale statului pentru numeroase nereguli, instituția angajează personal pe perioada nedeterminată după bunul plac al directorului, fără a organiza concursuri pe post conform legii teatrelor şi conform Regulamentului de organizare şi funcționare a instituției. (…)

 

Nemulţumirea artiştilor

Toate spectacolele desfășurate în parteneriat cu Primăria, s-au făcut prin intermediul unei societăţi numita „Filarmonia”, societate înființată şi condusă de cel pe care Budoiu l-a adus în operă şi l-a angajat, Mircea Sabin Rus şi de soţia sa. Tocmai de aceea, după „Zilele Clujului 2014”, angajații operei nu şi-au primit onorariul promis înaintea concertelor din Piața Matei Corvin, aceasta constituind prima revoltă consistentă a personalului. Din toate deplasările desfășurate de Opera Română prin aceasta societate, „Filarmonia”, angajații operei au primit cel mult diurnă pe o zi în valoare de 13 lei, în timp ce soliștii invitați, prieteni ai lui Budoiu, au primit 3000-4000 de lei. Diferența este elocventă! (…)

Vă întrebați probabil de unde reiese această prietenie până la ilegalitate a lui Budoiu cu Mircea Rus. Răspunsul e unul foarte simplu: Mircea Rus nu se rușinează să facă public în toate mediile artistice şi nu numai, de la poveștile cu artiștii instituției şi până la cele cu anumite persoane publice că lucrarea de management cu care Budoiu a ajuns directorul instituției a fost scrisă şi concepută de el! La momentul potrivit vom face publică şi o înregistrare în acest sens. Mai mult, Rus se laudă că adevăratul conducător al instituției este el, asta datorându-se şi lipsei cu lunile a directorului din instituție.

 

Răspunsul lui Sabin Rus

De notorietate este însă şi felul în care societatea lui Rus culege drepturile de autor pentru spectacolele operei de la artiști. Vă anexăm o copie a contractului cu care Rus recoltează drepturile de autor şi o dovadă că spectacolele pentru care face aceasta acțiune sunt organizate de Opera Română Cluj, fără un parteneriat cu societatea fantomă a lui Rus. (…) În săptămâna ce urmează, fiecare din noi vom sesiza personal Departamentul National Anticorupție pentru deturnare de fonduri şi conflict de interese, dorindu-i directorului nostru să-şi împlinească visul de a înfiinţa o instituție de spectacole la Gherla!”, arată comunicatul angajaţilor.

Mircea Sabin Rus neagă toate acuzaţiile: „Am avut azi o şedinţă cu liderii sindicatului şi cu o parte din angajaţii teatrului, iar aceştia nu îşi asumă acea scrisoare. Nu ştiu cine a scris-o, iar publicaţia care a postat-o nici nu m-a sunat să îmi ceară un punct de vedere. Este caraghios ce se întâmplă, dar şi extrem de grav pentru că mi s-au adus nişte acuzaţii grave care nu sunt nici pe departe adevărate. Mai mult, au băgat-o şi pe soţia mea. Societatea Filarmonia este un ONG care nu are nicio legătură cu ce au spus ei acolo. Am să aflu cine a depus memoriul şi se vor lua măsuri”, a spus Sabin Rus, citat de City News.

 

„Un regretabil deserviciu”

Opera clujeană a trimis presei un comunicat de presă în care arată că de fapt instituţia este într-un trend ascendent şi cei care au semnat memoriul de mai sus sunt „persoane rău intenţionate“. „Dat fiindfaptul că atât cei doi lideri ai Sindicatului Transilvania Art, Barbul Mihai şi Bivol Vadim, dar şi şefii de compartiment care au fost întrebaţi, Daniela Chişbora, Cornel Felecan şi Gabriel Butaru  nu au cunoştinţă despre memoriul la care fac referire articolele postate online, conducerea Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca nu comentează afirmaţiile făcute în conţinutul acestor materiale.
Întrucât, însă, aceste afirmaţii false şi tendenţioase vin în debutul stagiunii, în condiţiile în care instituţia noastră se afla într-un trend evident ascendent, atât din perspectiva imaginii cât şi din cea a programului artistic, producându-ne un regretabil deserviciu, ce afectează rezultatele eforturilor personalului nostru, credem că aceste acţiuni vin din partea unor persoane rău intenţionate şi în consecinţă dorim să le identificăm”, transmite acelaşi Sabin Mircea Rus, din postura de Secretar pentru Relații Publice al Operei Române Cluj-Napoca.

 

Angajaţii se leapădă de acuzaţii

La scurt timp, un grup de soliști de la Opera Naţională Română din Cluj-Napoca i-a luat apărarea directorului Marius Budoiu, printr-un alt document remis presei clujene, subliniind că cer ca semnatarii memoriului să răspundă în faţa legii: ”Noi, (…) membri ai compartimentului Solişti ai Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca şi, de asemenea, membrii ai Sindicatului Transilvania Art, ne dezicem în mod public de „Memoriul” comunicat presei în data de 15 septembrie.

Nu suntem de acord cu afirmaţiile făcute în conţinutul acelui material şi, de asemenea, cu atacurile calomnioase la adresa unor persoane care încearcă din răsputeri să ridice instituţia noastră la cel mai înalt nivel posibil. Nu suntem de acord cu afirmaţia că în perioada mandatului directorului Marius Vlad Budoiu instituţia noastră a regresat, ci, dimpotrivă, suntem bucuroşi că în sfârşit vorbeşte lumea despre noi şi că am ajuns să fim cea mai bună operă din ţară. Este de neînţeles pentru noi cum a fost posibil să apară în presă astfel de afirmaţii, fără a avea argumente sau dovezi şi, de asemenea, nu înţelegem cum presa a putut prelua cu o asemenea uşurinţă astfel de afirmaţii atât de departe de realitate, fără să încerce măcar să le verifice. Persoana sau persoanele care au calomniat Opera Naţională Română din Cluj-Napoca, încălcând orice reguli ale bunului simţ, folosindu-se de numele colectivului operei într-o comunicare publică, ar trebui să răspundă în faţa legii”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.