Drumul judeţean care trece prin Fizeşu Gherlii a scos oamenii în stradă, a dus la convocarea Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă şi a unei şedinţe extraordinare a Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, şi tot a rămas neasfaltat. Gurile rele spun că turcii de la KIAT şi-au adjudecat în mod intenţionat şi cu binecuvântare CJ contractul pentru modernizarea drumurilor judeţene cu un preţ cu mult sub preţul pieţei. Aceasta pentru că, în eventualitatea unui eşec, regia din subordinea instituţiei să preia lucrările, fiind singurul ofertant cu un preţ similar. Dovezile că acest scenariu este viabil încep să iasă la lumină din praful drumului decopertat de la Fizeşu Gherlii.

 

Lucrările la drumul judeţean 109C au început în vara anului 2013. În august, KIAT a început asfaltarea tronsonului din zona Fizeşu Gherlii, dar acestea nu a mai fost terminat niciodată, lucrările fiind abandonate fără motiv. Doar nouă kilometri din 40 au fost asfaltaţi, pe restul fiind împrăştiat pietriş amestecat cu ciment. KIAT a promis că face 423 km de drumuri contra unei sume de 280 de milioane de lei, dar nici un tronson nu a fost inaugurat.

În primăvara acestui an, zeci de săteni din Fizeşu Gherlii au protestat în faţa primăriei, fiind nemulţumiţi de starea proastă a drumului județean care le străbate comuna. Aceştia s-au plâns că nu mai pot ieşi din case din cauza prafului de ciment, pe care sunt nevoiţi să îl respire.

 

SEAP-ul aşteaptă raportul

Ulterior, în luna mai, Consiliul Judeţean a decis, într-o şedinţă extraordinară, că drumul din Fizeşu Gherlii trebuie să fie asfaltat în regim de urgenţă. Un comitet de urgenţă a fost convocat pentru a se deplasa la faţa locului, pentru a stabili lucrările care trebuie terminate. Directorul interimar al Regiei Autonome de Administrare a Domeniului Public şi Privat al Judeţului Cluj, Gavrilă Iuga, a declarat pentru Gazeta de Cluj că în prezent nu se lucrează la drum, dar acesta este udat în zilele mai călduroase, pentru a se evita formare norilor de praf. „În conformitate cu ordinul prefectului, avem contract cu RADJ (Regia Autonomă a Drumurilor Judeţene, n.r.), ei udă drumul în funcţie de nevoie. Dacă e uscat, se udă, ca să fie OK pe porţiunea cu piatră spartă”, a spus Iuga.

Această comisie trebuie să evalueze lucrările realizate până acum, iar raportul său este aşteptat de Consiliul Judeţean pentru a putea să lanseze o cerere de oferte pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). Convocarea acestei comisii a fost prevăzută în contractul cu firma KIAT, în eventualitatea unei rezilieri.

„Avem toată documentaţia pregătită pentru cererea de oferte pe SEAP, o avem şi pe hârtie şi electronic, trebuie numai să primim raportul, ca să o putem lansa. Trebuie bineînţeles să primim şi aprobarea ANRMAP (Agenţia Naţională de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice, n.r.). Oferta de pe SEAP va fi la preţul câştigat de KIAT, indexat cu rata inflaţiei. Asta înseamnă 60% din preţurile actuale ale pieţei. Asta e situaţia”, a declarat Gavrilă Iuga pentru Gazeta de Cluj.

 

Prefectul prezidează la urgenţe

Şedinţa de îndată din 27 mai 2014 a fost convocată pentru a discuta „constatările comisiei, constituită prin ordinul Prefectului Judeţului Cluj, privind riscurile pentru sănătatea populaţiei, siguranţa traficului rutier şi mediul înconjurător generate de nefinalizarea lucrărilor de reabilitare a unei porţiuni a drumului judeţean DJ 109C, în zona localităţii Fizeşu Gherlii şi luarea de măsuri în consecinţă”.

Ca urmare a acestei şedinţe, s-a emis hotărârea nr. 1/27.05.2014 a Preşedintelui Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Cluj,  „urmând ca autoritatea beneficiară a lucrărilor de reabilitare şi modernizare a DJ109C, respectiv Consiliul Judeţean Cluj, să procedeze în regim de urgenţă, în baza normelor juridice invocate, la finalizarea lucrărilor la drumul public menţionat şi eliminarea astfel a tuturor riscurilor la care este expusă comunitatea locală şi mediul înconjurător.”

O a doua hotărâre stabileşte că tronsonul pe care trebuie continuate în regim de urgenţă „lucrările de reabilitare şi modernizare pentru reducerea impactului negativ asupra comunităţii locale din Fizeşu Gherlii, respectiv tronsonul km 3+825 – 9+000 (în localitatea Fizeşu Gherlii şi la intrarea/ieşirea din acest sat)”.

 

Bolile vin pe drumul KIAT

Interesant este că acest Comitet Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, condus de prefectul Gheorghe Vuşcan, s-a întrunit în absenţa unui reprezentant al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU). Şeful ISU Cluj a fost chemat la o şedinţă de la Consiliul Judeţean, unde a fost consultat în legătură cu drumul de la Fizeşu Gherlii, pentru a se stabili dacă maşinile de intervenţie ar suferi întârzieri în cazul în care ar trebui să treacă pe acest traseu.

Potrivit legislaţiei în vigoare, Ordonanţa de Urgenţă privind Sistemul naţional de management al situaţiilor de urgenţă şi Regulamentul-cadru privind structura organizatorică, atribuţiile, funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţă, comitetul convocat în mai de prefect ar trebui să se întrunească numai la calamităţi naţionale, sau evenimente care ameninţă viaţa şi bunurile cetăţenilor.

Un drum rămas decopertat, deşi pune în pericol sănătatea românilor, nu se încadrează în niciuna din aceste categorii, confirmă şi oficialii ISU. Totuşi, Consiliul Judeţean Cluj a remis un comunicat de presă la care a ataşat o adresă formulată de medicul de familie din Fizeşu Gherlii, care arată că starea de sănătate a pacienţilor cu anumite afecțiuni, între care astm bronșic și boli cardiovasculare, s-a deteriorat în ultima perioadă, ca urmare a stării deplorabile a drumului și a prafului ridicat de pe acesta, întrucât nu a fost asfaltat.

 

Scandal amiabil

În luna mai, contractul cu KIAT a fost reziliat pe cale amiabilă, dar, cu toate acestea, s-a lăsat cu scandal. Consiliul Județean (CJ) Cluj a reproșat liderului consorțiului care a câștigat licitația de modernizare a drumurilor judeţene întârzieri la graficul de execuție a lucrărilor, nerecuperarea decalajului, după notificarea acestuia de către direcția subordonată a forului județean, dar și încălcarea altor prevederi din contract. De asemenea reprezentanții Consorțiului au fost acuzați că neefectuarea lucrărilor pe DJ 109 C, Gherla – Cămărașu, a cauzat strângerea unei cantități mari de praf, ceea ce nemulțumește locuitorii, care au blocat drumul și vor organiza în curând o nouă acțiune de protest.

KIAT, în schimb, susţine că motivul real al încetării acestui acord îl reprezintă neplata lucrărilor executate, lucrări verificate și recepționate calitativ de reprezentații CJ Cluj și invocarea de către Consiliul Județean Cluj în toată această perioadă a inexistenței fondurilor alocate derulării acestor contracte.

Ulterior, CJ Cluj a remis un comunicat de presă în care se preciza că până în data de 28 februarie 2014 s-au plătit societăţii 2.388.239,28 lei, din care 2.306.600,17 lei reprezentând plăţi pentru lucrări executate şi acceptate la plată, şi restul pentru lucrări de proiectare, rămânând de plătit încă 527.176,38 lei.

„Motivele pentru care am reziliat contractul cu firma KIAT sunt arhicunoscute, în trei ani nu au fost capabili, sau nu au dorit, să termine nici un km de drum din contractul pe care l-a semnat cu fosta administraţie. În nici un caz nu poate fi vorba despre inexistenţa fondurilor necesare derulării contractului”, sublinia preşedintele CJ Cluj.

vuscan urgenta

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.