Clujul și Bucureștiul încearcă de ani de zile, fără succes,  să îngroape rețelele aeriene de cabluri  transfer de date și telefonie. În ambele orașe se pune problema monopolului pe care îl pot impune societățile care au beneficiat de contractele pentru realizarea rețelelor unice subterane, fapt semnalat autorităților române și de Comisia Europeană. Asociaţia Naţională a Internet Service Providerilor (ANISP) din România se oferă să îi sprijine pe clujeni, dacă cineva face o sesizare.

Dacă  pentru neregulile de la București, Asociaţia Naţională a Internet Service Providerilor din România a sesizat Autoritatea  Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii  (ANCOM), pentru tergiversarea proiectului de la Cluj ar fi de ajutor dacă cineva ar face o prezentare a situației către Asociație, spune Gheorghe Șerban, Directorul Executiv al ANISP. ”Nu doar la Cluj sunt probleme cu îngroparea rețelelor aeriene. Și la București rețeaua subterană e unică. Politica de administrare se face prin abuzuri și nu e reglementată. Se profită de faptul că nu se pot construi mai multe rețele subterane, practicându-se politici de monopol. Pentru situația din București am criticat în special faptul că politicile administrative ale rețelei Netcity impun tarife diferențiale și procedee abuzive.” ANISP  încearcă, la nivel național, să ofere sprijin și expertiză mai ales instituțiilor care trebuie să rezolve aceste probleme – primăriile, ANCOM. ”Scopul principal al Asociației este de a asigura accesul cetățenilor la informație și cultură și de aceea o sesizare sau o  prezentare a situației de fapt de la Cluj ne va obliga să ne arătăm disponibilitatea”, ne asigură Gheorghe Șerban.

Reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca susțin că Duct City este un proiect care îi va avantaja pe operatori, în comparaţie cu proiectul similar, Net City, derulat în Bucureşti. În 2008, Primăria Cluj-Napoca a încheiat un contract cu CFO Integrator  pentru a executa proiectarea, implementarea, exploatarea şi întreținerea rețelei subterane și a infrastructurii de telecomunicații. Una dintre problemele acestui contract este aceea că pentru realizarea reţelei subterane, municipalitatea nu a organizat o licitaţie publică pentru alegerea unei companii, ci doar a anunțat, în 2006, intenţia de asociere cu o firmă privată pentru realizarea acestui proiect. Dintre firmele care au depus oferte, câștigătoare a fost CFO Contractor. O altă problemă a contractului este că termenul de finalizare trebuia să fie 2011. Anul trecut însă, managerul proiectului Duct City a dat în judecată Primăria pe motiv că nu a obligat companiile de cablu să folosească reţeaua subterană. Până la finalizarea procesului, cablurile care împânzesc oraşul rămân neatinse. Din peste 60 de străzi din Cluj pe care este finalizată rețeaua subterană, doar pe patru străzi cablurile au fost introduse în pământ. Pe restul, zeci de cabluri atârnă încă de stâlpi, deși CFO Contractor a încheiat contracte cu companiile de telecomunicații. Acestea nu au pus însă în aplicare contractele și profită de blocajul apărut în implementarea proiectului din cauza proces în desfășurare.

Bucureștenii au  ANISP de partea lor

O situație problematică este și în București. Netcity Telecom S.A. este concesionarul reţelei Netcity, având ca responsabilităţi principale proiectarea, realizarea, deservirea tehnică şi comercială a acesteia. Potrivit site-ului proiectului, Netcity este realizat în baza unei concesiuni de lucrări publice pentru o perioadă de 49 de ani. Netcity Telecom asigură finanţarea integrală a proiectului şi operarea reţelei pe durata concesiunii, conform contractului. Primăria Municipiului Bucureşti pune la dispoziţie spaţiul public, încasează o redevenţă anuală în cuantum de 12% din veniturile asociate inchirierii de infrastructură şi devine proprietarul şi administratorul Netcity la finalul perioadei de concesionare. Netcity Telecom s-a constituit drept companie de proiect în cadrul UTI Grup.

Anul trecut ANISP a sesizat  ANCOM pentru mai multe nereguli aplicate de concesionarii Necity. Astfel, ANISP a semnalat public riscurile apariţiei de disfuncţionalităţi în piaţa serviciilor de comunicaţii electronice, cauzate de poziţia de monopol în care se află Netcity Telecom şi de lipsa unui control prin care să fie verificate  serviciile auxiliare şi tarifele suplimentare.  ”Compania încalcă chiar valorile de bază, enumerate încă de la înfiinţarea sa: punerea la dispoziţie a infrastructurii în mod egal, transparent şi nediscriminatoriu a tuturor operatorilor telecom ce activează sau doresc să ofere servicii specifice în Bucureşti”, arată reprezentanţii Asociaţiei. Aceştia acuză Netcity Telecom de practici abuzive de monopol, cum ar fi perceperea de preţuri diferenţiate pentru elemente de infrastructură de reţea identice, aplicarea în mod nejustificat de tarife abuzive pentru servicii suplimentare, incluse în mod normal în serviciul de închiriere a infrastructurii Netcity şi încălcarea legilor şi a obligaţiei de consultare prealabilă cu autorităţile competente. Ca urmare a sesizării ANSIP, ANCOM a emis la 30.05.2013 un aviz care reglementează condițiile tehnice și economice de acces la rețeaua Netcity și care impune satisfacerea unor cerințe legate de nediscriminare, proporționalitate și obiectivitate.

Amenzi hotărâte recent pentru furnizorii de servicii de date

De curând, Consiliu Local a hotărât că furnizorii de servicii de date care nu se conectează la reţeaua Duct City sunt amendaţi cu până la 2.500 de lei. De asemenea, se doreşte ca proprietarii stâlpilor să dezafecteze reţeaua aeriană de cabluri, iar operatorii de servicii să se racordeze la Duct City. De asemenea, amenzile pentru încălcarea noilor prevederi se modifică, sumele fiind cuprinse între 2.000 şi 2.500 de lei, iar nerespectarea prevederilor devine o contravenţie. Tariful de dezafectare a reţelei aeriene de cabluri va fi de 2,7 lei/metru liniar, iar de această lucrare se va ocupa RADP-ul.

“Pentru situaţia în care operatorii de telecomunicaţii nu dau curs notificării de dezafectare şi ridicare de îndată a cablurilor şi echipamentelor de pe domeniul public, acestea vor fi preluate de Regia Autonomă a Domeniului Public, activitate care va fi prestată în baza unui contract de servicii. Tariful de prestare a serviciului este de 2,7 lei/ml, fără TVA, a fost avizat de comisia de preţuri constituită. Valoarea totală a serviciului ce va fi prestat anual, nu trebuie să depăşească echivalentul în lei a sumei de 125.000 de euro fără TVA”, arată reprezentanţii municipalităţii.

 

Radu Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.